Novel Terbaru

Sila komen-komen.



Panahan Cinta 3 sudah disiarkan oleh penulis.







Tunggulah untuk episod seterusnya..



Pembacaku^^

Friday, October 16, 2009

Kasih yang Terpahat di Hati ~ bab 30

Zuzita terpinga-pinga – hairan.

‘Mamat ni sewel ke?? Asyik-asyik senyum je… macam orang gila la..’ Kerutan di dahi Zuzita semakin jelas kesihatan. Asrul yang menyedarinya – senyuman yang semakin lebar mengorak di bibirnya.

“Er.. saya pergi dulu..” Zuzita memalingkan tubuhnya.

“Tunggu dulu!” Dua patah kata dari Asrul mematikan langkah Zuzita. Jantungnya berdegup kencang, matanya dipejam erat. Bimbang jika dia dimaki hamun oleh Asrul. Walaupun dia sudah menghantar surat peletakan jawatan, Asrul masih merupakan bosnya sekarang. Tambahan, sistem Syarikat Top Top – setiap pekerja mesti memberitahu pihak atasan mereka tentang hal peletakan jawatan mereka dua bulan lebih awal – tiada kebenaran akan diberi jika pekerja ingin meletakkan jawatan dengan segera.

“Zita.. awak tak bagi alasan pun dalam surat tu..” Penghawa dingin menegakkan bulu romanya.

“Er.. saya..” Sebelum Zuzita sempat menghabiskan kata-katanya…

“Sejak bila awak tak pandang orang semasa bercakap?” Asrul menyampuk dengan bertutur sinis. Terpaksalah Zuzita memalingkan tubuhnya bercakap dengan Asrul.

“Saya.. maafkan saya, Encik Asrul. Saya..” Sebak Zuzita tidak tertahan lagi. Air matanya mula menitis. Tergamam Asrul seketika. Ingin sahaja dia mengesat air mata Zuzita jika dia tidak mengenangkan bahawa mereka berada di pejabat sekarang.

Zuzita mengesat air matanya perlahan. Malu juga jika dia berterus-terusan menangis di hadapan Asrul.

“Tapi.. bukan ke Encik Asrul yang kata nak pecat saya sebab takut Zulaikha marah??” Sisa tangisan Zuzita belum reda. Asrul tersentak. Rasa serba-salah mula menyelubunginya.

“Awak.. awak curi dengar ke?” Asrul mula memprovok. Jika tidak, masakan Zuzita tahu, dan dia amat pasti Dato’ Ismail tidak akan memberitahu Zuzita tentang perkara yang disebutnya.

“Bukan curi dengar.. Cuma tak sengaja terdengar sahaja..” Zuzita menjelaskan, Asrul mengangguk perlahan.

“Jadi, kalau Encik Asrul nak ikut sistem syarikat, saya tak membantah. Saya akan pergi selepas dua bulan..” Zuzita tetap dengan keputusannya. Asrul menggoyang-goyangkan jari telunjuknya di hadapan Zuzita.

“Apa??” Zuzita tidak faham apa maksud isyarat yang ditayangkan oleh Asrul itu.

“Saya tak benarkan teman wanita saya tak nak kerja dengan saya..” Asrul tersenyum nakal. Zuzita tergamam. Namun, lamunannya mati.

“Er.. so??” Jantung Zuzita berdegup kencang.

“Zita.. saya.. saya suka awak! Jadi, saya nak awak kerja kat sini agar..agar saya dapat tengok awak tiap-tiap hari..” Teragak-agak juga Asrul meluahkan isi hatinya. Sebenarnya, dia tidak bercadang untuk berkelakuan sedemikian. Cuma, perkara ini berubah secara mendadak. Berdasarkan nalurinya, inilah caranya untuk menghalang peletakan jawatan Zuzita – gadis yang disenanginya kini.

Zuzita masih tergamam, terpaku di situ. Asrul tersenyum. Dia mencubit pipi Zuzita.

“Oucch!!” Zuzita meraba-raba pipinya yang kemerah-merahan itu natijah cubitan Asrul.

“Jadi.. sakit tu.. awak tak dreaming la.. boleh tak??” Asrul mengusik. Zuzita tersipu.

“Boleh apa??” Zuzita buat-buat bodoh.

“Awak tau sendiri la, sayang…” Zuzita tersenyum manis.

XxxxXxxxXxxx

Nabila termangu seketika. Sudah sebulan agaknya dia tidak bertemu dengan raja hatinya – Faizul. Semuanya gara-gara penjelasan Faizul tempoh hari. Kecurangan Faizul semasa bercinta dengannya memang tidak dapat diterimanya.

Selepas kejadian dia memutuskan hubungan dengan Faizul berlaku, Faizul memang menepati janjinya. Dia ingin memberi masa kepada Nabila untuk berfikir. Sebulan – memang panjang masanya untuk berfikir. Namun, sampai sekarang, Nabila masih belum membuat keputusan. Dia tidak ingin terburu-buru kerana hal percintaan melibatkan seluruh jangka hayatnya. Nabila mengeluh sendirian. Skrin telefon terpapar di hadapannya. Gambar Faizul yang ditangkap bersamanya dijadikan sebagai wallpaper telefon bimbitnya. Hal ini memang membelenggu fikirannya..

XxxxXxxxXxxx

Surat khabar Metro dibelek-belek oleh Masliza. Dia menggeleng-gelengkan kepalanya sendirian.

“Tak bermoral langsung!” Terpacul tiga patah kata-kata ini dari bibir Masliza ketika dia terbaca berita tentang ‘urutan kasih’ yang disediakan di pusat urut dan salun. Masliza sedar, pada era globalisasi kini, perkara-perkara seperti ini memang sering terpampang di dada akhbar. Keruntuhan akhlak remaja dan gejala sosial yang sering terjadi memanglah merupakan natijah wujudnya pusat-pusat ini.

Telefon bimbit Masliza yang berdering mematikan lamunannya.

“Hello..” Masliza menjawab malas.

“Hello, Cik Masliza.. Puan Maziah sudah sedar..” Telefon bimbit terlepas daripada genggaman tangan Masliza. Air mata gembira Masliza mula mengalir. Dia memanjat kesyukuran yang tidak terhingga kerana saat ini memang dinantikan selama sepuluh tahun.

0 comments: