Novel Terbaru

Sila komen-komen.



Panahan Cinta 3 sudah disiarkan oleh penulis.







Tunggulah untuk episod seterusnya..



Pembacaku^^

Friday, October 2, 2009

Kasih yang Terpahat di Hati ~ bab 29

“Duduklah, Dato’ Ismail..” pelawa Asrul. Dia turut berasa hairan apabila mengamati seraut wajah Dato’ Ismail yang pucat lesu itu.

“Terima kasih, Asrul..” Lemah sahaja suara Dato’ Ismail. Dia meninjau-ninjau ke luar pejabat.

‘Manalah tau kalau Zita ada..’ Dato’ Ismail mengeluh sendirian.

“Er.. Dato’.. Linda kata .. Zita tak sihat..” Dato’ Ismail tersentak.

‘Tak sihat? Sejak bila?? Atau…??’ Dato’ Ismail terkilan seketika. Seingat dia, suara Zita sangat sihat apabila menjawab panggilannya tadi. Mungkinkah sebab aku?? Itulah yang keadaan yang paling tidak diingini oleh Dato’ Ismail.

Asrul yang menyedari menung Dato’ Ismail itu berdehem beberapa kali. Dato’ Ismail tersentak.

“Oh.. er.. Asrul.. Zita mana??” soal Dato’ Ismail tanpa segan-silu. Asrul yang sedang menghirup kopi Ali Café itu tersedak.

“Er.. tak tau.. sebab Linda kan kata dia tak sihat..” Asrul bertambah pelik terhadap sikap Dato’ Ismail itu.

“Oh ya.. Asrul.. sebenarnya.. Zita tu…” Dato’ Ismail tidak jadi meneruskan kata-katanya.

“Zita apa??” Naluri ingin tahu mendesak Asrul.

“Haiz.. sampai ke tahap ni.. saya pun tak nak tipu awak, Asrul.. Se. Sebenarnya, Zi..Zita… anak saya..” Air kopi yang dihirup Asrul terhambur keluar dan memercik ke arah Dato’ Ismail. Dato’ Ismail terkejut. Asrul lantas mencapai tisu dan menolong Dato’ Ismail mengesat kesan air kopi pada baju kemejanya.

“Sorry, Dato’.. Saya.. saya tak sengaja..” Dato’ Ismail tersenyum hambar.

“Tak pe, Asrul. Saya pun tau.. awak terkejut kan.. tak pe la.. saya kesat sendiri..” Dato’ Ismail tidak menyalahkan Asrul kerana dia tahu bahawa hakikat tersebut tidak dapat diterima oleh Asrul.

“Er, Dato’.. maknanya.. Zita tu.. adik Ika ke??” Dato’ Ismail menjawab pertanyaan Asrul dengan anggukan kepalanya. Zulaikha serba-salah. Dia masih teringat aduan tentang Zuzita daripada Zulaikha. Rupa-rupanya, Zuzita yang merupakan setiausahanya, turut merupakan adik tiri Zulaikha, perempuan yang agak dibenci oleh Zulaikha.

“Dato’.. sebenarnya, Ika ada cakap dia tak suka adik dia.. tapi .. saya pun tak tau adik dia tu Zita rupanya..” Asrul berterus-terang tanpa menyedari kelibat seseorang di sebalik pintu. Di sebalik pintu, Zuzita mendengar setiap butir bicara antara ayahnya dan majikannya yang turut menjadi lelaki yang dicintainya.

“Dato’.. kalau boleh.. saya tak nak Zita kerja kat pejabat saya lagi.. kalau tak.. Ika marah..” Zuzita tersentak. Hatinya tercalar. Martabatnya jatuh. Air matanya merembes. Dia kesayuan, kesedihan, kekecewaan..

**

“Hi..” Anita menyapa Faizul terlebih dahulu. Faizul yang sedang menghirup air Cokenya tersedak. Dia tergamam. Kemudiannya, dia tersenyum.

“Hi.. nice to meet you..” Faizul membalas sapaan Anita. Anita tersenyum manis.

“Duduklah..” Faizul mempersilakan Anita duduk, penuh hormat. Anita lantas mengambil tempat duduk bertentangan dengan Faizul.

“Hmm… angin monsun apa yang tiup awak ke sini??” Anita menyoal. Faizul menjongketkan keningnya. Dia tersenyum.

“Awak… sedang sindir saya ke?” Faizul memprovok. Anita tersentap.

“Alah.. awak ni kan memang tak sporting betul lah..”

“Hmm… rasanya, angin monsun Anita kot..” Faizul cuba bergurau. Anita tertawa.

“Apalah.. angin monsun Anita pulak.. geografi pun tak belajar macam tu..” Faizul tersenyum lebar.

**

Pintu pejabat Asrul diketuk.

“Masuk!!” Zuzita melangkah masuk dan pintu pejabat terkatup.

“Oh.. Zita, kenapa lambat?” Asrul menyoal selaku seorang ketua. Dia berasa hairan juga kerana sebelum ini, Zita tak pernah lewat pun.

“Sorry, bos. Bos mesti rasa macam nak pecat saya kan?” Zuzita menyindir. Asrul tersentak.

“Ya ke?” Asrul menjawab soalan Zuzita tadi dengan soalan.

“Tapi, bos tak de peluang tu.. nah!” Zuzita menghulurkan sepucuk surat kepada majikannya. Asrul membuka sampul surat tersebut dan membacanya sekilas.

“Maknanya??” Asrul masih ingin menyoal walaupun dia memahami niat setiausahanya itu.

“Saya nak letak jawatan!” Suara Zuzita kedengaran tegas. Asrul menggeleng-gelengkan kepalanya sambil tersenyum.

0 comments: