Novel Terbaru

Sila komen-komen.



Panahan Cinta 3 sudah disiarkan oleh penulis.







Tunggulah untuk episod seterusnya..



Pembacaku^^

Tuesday, August 25, 2009

cinta menggamit tubuhku bab 5

Diana mula bimbang. Azaliana pun suka Fareez? Tidak!! Dia amat pasti jika Fareez diberi pilihan antara dia dan Azaliana, Fareez pasti akan memilih Azaliana. Pertama, Azaliana lebih cantik daripadanya. Kedua, Azaliana lebih rapat dengan Fareez berbandingnya.

‘Tidak!!! Aku mesti memiliki Fareez!!! Mesti!!!!’ raung Diana dalam hatinya.

“Faham tak?” soal Fareez sejurus menerangkan konsep perundangan Seksyen 304 kepada Azaliana. Azaliana sekadar mengangguk.

“All right! That’s all for today!” Azaliana masih tidak bersuara. Dia mengemas buku-bukunya lalu bersedia untuk meninggalkan bilik kuliah itu sebelum lengannya sempat dipaut oleh Fareez.

“Hei!! Apa nih? Kenapa main pegang-pegang?” jerkah Azaliana. Terkejut Fareez dibuatnya.

“Aza.. please don’t yell at me anymore..” Walaupun suara Fareez tidak meninggi, namun keseriusan suara Fareez itu mampu menzipkan mulut celopar Azaliana.

“Boleh teman saya gi makan lunch tak?” tanya Fareez sopan. Azaliana terkejut. Makan tengah hari? Tapi.. dia dah janji dengan Diana.

“Er.. saya.. dah janji dengan..” Sebelum Azaliana menghabiskan kata-katanya, Fareez menyampuk.

“Aza.. no more excuses..” Azaliana hanya mengakur pada arahan seniornya itu.

“Kenapa? Tak lalu makan?” soal Fareez sejurus melihat pinggan Azaliana masih tidak bersentuh lagi.

Azaliana tersenyum hambar.

“Saya tak suka dipaksa orang.” Walaupun sebaris kata Azaliana itu cukup lembut diperkatakan, ia mengandungi maksud tersirat yang mendalam.

Fareez mengangkat keningnya.

‘Minah ni.. memang berani betul!’ Fareez berdetik.

“Senior, buat apa angkat-angkat kening tu? Macam alien je lah. Awak tau tak!” sindir Azaliana.

“Oh ya ke? Saya cuma belajar daripada awak. Ada ke pelajar yang pergi jumpa professor untuk tukar senior. Alasan yang diberi, tidak menyukai senior. Itu memang alien dari Pluto!” sindir Fareez memulangkan paku keras kepada Azaliana. Azaliana terpempan.

‘Mamat nih. Macam mana dia tau yang aku jumpa Prof?’ Azaliana geram.

Fareez tersenyum sinis.

“Oh senior. Kalau saya tau awak nak sakitkan hati saya, lebih baik saya tak nak keluar ngan awak!” Azaliana mengeluarkan dompetnya lalu membaling dua keping wang ringgit sepuluh ringgit di atas meja makan.

“Ini pasti cukup untuk hari ni kan?” Azaliana terus berlalu dari kawasan tersebut.

Fareez lantas bangun dan mencapai lengan Azaliana.

“Apa nih????” jerkah Azaliana sekali lagi. Kali ini, Fareez tidak mampu bersuara lagi. Perbuatan dua insan ini mengundang bisikan dan sindiran pengunjung restoran itu.

“Aza.. hear.. hear my explaination..” Kelembutan ucapan Fareez mengunci mulut Azaliana.

“Aza.. I.. I love you..” Kalimah cinta yang terpacul dari mulut Fareez Fairuz memeranjatkan Azaliana.

‘Apa? Aku nih tak korek tahi telinga ke?’ Azaliana berdetik. Tidak mungkin!! Tidak mungkin Fareez suka kat aku!!

“Aza… sejak.. sejak awak menjadi junior saya, I falled in love with u.. I.. I tahu mungkin Aza tak suka saya… Tapi.. Tapi. . perasaan ini memang tak dapat dibendung.. Aza.. can you offer me an opportunity?” Fareez berucap penuh harapan. Mata Fareez dan Azaliana saling bertaut.

“What can make me accept you?” soal Azaliana sinis.

“It takes millions of people to complete the world, but it only takes you to complete mine!”

‘Adess.. syahdunya.. Cair aku!!’ Azaliana berdetik. Namun, ego menghalangnya daripada menerima cinta Fareez.

“Sorry… I can’t accept you. Kalau awak betul-betul suka saya, pikatlah saya selepas saya tamat pengajian. Remember, true love never dies, it only gets stronger with time..” Azaliana berlalu dari situ sambil tersenyum, meninggalkan Fareez terkial-kial sendirian.

‘Apa nih? True love only gets stronger with time?? Aza kata masa akan menguatkan cinta.. Maknanya, masa akan menguatkan cinta dia? Atau pun cintaku?’ Pelbagai soalan menerjah benak fikiran Fareez. Dia menggaru-garu kepalanya yang tidak gatal itu.

Habis semua barang di dalam bilik dipecahkan oleh Diana.

“Hipokrit!!!! Aku benci!!!” raung Diana.

Azaliana yang baru sahaja memulas tombol pintu asrama terpempan!

“Diana… kenapa.. kenapa awak tiba-tiba meraung je?” soal Azaliana cemas.

“Aza…. Aza…” Diana mula menangis. Azaliana lagilah saspen!!

“Diana.. cuba.. cakap perlahan-lahan.. Kalau awak ada apa-apa masalah, boleh luahkan pada saya..” Azaliana cuba memujuk rakannya yang kononnya amatlah ‘moody’ itu.

“Aza… saya.. saya cinta sangat kat dia.. Dia.. dia pun cakap dia cinta saya.. Tapi.. tapi sekarang..” Tersekat-sekat percakapan Diana kerana dia menangis terlalu ‘hebat’.

“Diana.. tak pe… Dia kenapa?” Azaliana yang agak ‘bodoh’ itu masih dengan pujuk rayunya.

“Dia confess kat perempuan lain.. Dia hipokrit!!!!!” tangisan Diana semakin menjadi-jadi.

“Apa? Isyhh!! Janganlah cinta dia lagi. Buruk lah orang cam tu.. Saya sumpah dia jadi botak!!” Azaliana mencebik bibirnya. Namun, yang hairan, gurauan itu sedikit pun tidak meredakan tangisan Diana.

“Diana…”

“Aza.. orang tu ialah…. Ialah.. Fareez….” Diana terus menangis. Azaliana terkedu, terperanjat dan terpempan. Fareez? Jejaka yang baru saje confess pada dia tadi.. Maknanya, dia perampas boyfriend rakan baik dia sendiri?

“Ya RABBI!!! Diana.. sorry.. saya.. saya tak akan accept dia, k?” Azaliana menarik Diana ke dalam pelukannya. Tangisan Diana semakin reda. Diana tersenyum sinis secara sembunyi.

‘Hahaha…. Aza.. janganlah kau menyalahkanku.. Aku memang macam nih! Agaknya awak lah yang bodoh sangat tu!!Fareez.. I will make sure that I be the only hand you ever need to hold!!! Hahaha!!!!!!!’ Diana ketawa dalam hatinya. Namun, dia tetap menangis bagi mengaburi mata Azaliana dengan lakonannya yang hebat itu.

Deringan telefon bimbit Fareez Fairuz menghentikan lamunannya.

“Halo…” jawab Fareez malas.

“Hello.. Riz.. Bob ditimpa.. ditimpa malapetaka.. Dia kena cucuk kat punggung.. Macamm… Macamm Azman tu!!!” Diana menyampaikan berita itu kepada Fareez. Berita ini merupakan halilintar yang membelah bumi Fareez. Telefon bimbit terlepas dari tangannya. Dia terpempan! Kena cucuk!! Azman Rizan? Oh Tuhan.. janganlah!

0 comments: