Novel Terbaru

Sila komen-komen.



Panahan Cinta 3 sudah disiarkan oleh penulis.







Tunggulah untuk episod seterusnya..



Pembacaku^^

Sunday, August 9, 2009

cinta menggamit tubuhku bab 4

“Liana.. nape awak murung aje?” Diana berasa hairan melihat wajah Azaliana yang murung itu. Mestilah. Aza kan periang.. Aza kan pembawa tuah… Aza kan kuat berceloteh. Tapi, Aza hari ini sungguh berlainan.

“Diana.. saya sedih. Saya.. saya dah jatuh cinta kat Fareez..” Perlahan sahaja suara Azaliana namun itu sudah mencukupi untuk menjadikan Diana terpempan.

‘Dia pun suka? Aku macam mana?’ detik hati Diana.

“Diana…” sahut Azaliana tatkala Diana tidak mempamerkan sebarang reaksi.

“Er.. Liana.. er… awak jatuh cinta kat dia kan? Pas tu?”

“Saya. Tadi ada seorang gadis bernama Nana telefon Fareez pas tu kata sayang pulak..” Riak wajah Diana terus berubah masam.

“Cool down man.. Jangan risau kay?” Bob cuba memujuk Fareez.

“Tapi, argh!!! Pening aku!!!!!!!!” Fareez merungut. Dia meraup mukanya beberapa kali.

“Er.. Riz.. awak..”

“Apa? Janganlah tergagap-gagap pulak. Cepatlah cakap. Aku dah pening ni. Awak ni macam baby aje. Cakap pun tak reti!” gurau Fareez. Bob tersenyum.

“Isyhhh awak ni kan… Masa macam ni awak pun reti bergurau yek! Not bad!” puji Bob.

“Bob.. saya tau awak nak cakap apa. Selama ini, saya tak pernah pun runsingkan mana-mana perempuan. Tapi Aza.. entah saya tak tahu lak!”

“Riz.. tu lah.. saya kan dah pesan. Control sikit perasaan awak tu! Ramai senior yang kecundang di tangan junior mereka tau!” sindir Bob. Fareez merenung Bob tajam.

“Okay , okay!” Bob mengangkat kedua-dua tangannya ke atas tanda berserah.

“Apa? Bagi saya tiga alasan yang munasabah!” tegas Profesor Madya.

“Prof.. saya benar-benar tak suka Fareez Fairuz itu!!!!!!!!” Suara Azaliana kedengaran lebih tinggi sekarang.

“Itu saje ke alasan awak?” sindir Profesor Madya. Azaliana terkedu.

Sebenarnya Profesor Madya sudah tahu bahawa Azaliana sedang mencampur adukkan hal peribadinya dengan hal di kampus. Ini sudah salah. Dia tidak sama sekali akan membenarkan Azaliana berbuat demikian. Kerana Azaliana merupakan bakal peguam yang mampu menggegarkan pihak lawan.

“Prof.. tolong la..” rayu Azaliana.

“Aza.. saya sebenarnya sudah tahu apa yang sedang dihadapi oleh awak ni. Saya harap awak jangan mencampur adukan hal peribadi dengan pelajaran awak di kampus ini lagi! Okey?” Suara Profesor Madya kedengaran tegas dan serius.

“Tapi…”

Sebelum Azaliana sempat menghabiskan kata-katanya, Profesor Madya bertegas, “Muktamad!”

“Baik, prof!” Perlahan saje suara Azaliana. Macam nyawa-nyawa ikan.

‘Fuh! Nasib baik aku sempat hubung Prof tadi!’ detik hati Fareez. PIntu kuliah dikuak. Fareez tersenyum. Pasti Azaliana sedang bermasam muka.

Sangkaannya tepat!

“Awak pergi mana semalam?” Suara Fareez kedengaran serius saje.

Azaliana tidak menghiraukan pertanyaan seniornya itu.

“Aza.. I am talking to you!”

“Fareez Fairuz bin Tan Sri Zaki Abdullah! Jangan ganggu saya boleh tak???????” Suara Azaliana kini makin meninggi. Terkejut Fareez dibuatnya.

“Aza.. what are you talking about?” Suara Fareez mendatar sahaja. Kesabarannya masih mampu membendung kemarahannya yang tinggi memuncak itu. Tidak pernah seorang gadis yang meninggikan suara terhadapnya.

“Fareez Fairuz, don’t ever disturb me!!!!!!!” suara Azaliana masih meninggi.

“Aza, I am your senior. Macam mana lah saya tak nak bercakap dengan awak?” Suara Fareez lembut sahaja. Kelembutan suara Fareez itu sedikit sebanyak mampu menyejukkan hati Azaliana.

“Saya… saya…” Azaliana menjadi serba salah pula.

“Never mind. Let’s continue our lesson, okay?” Azaliana lantas menganggukkan kepalanya.

“Uncle, ada apa hal yang uncle tergesa-gesa nak jumpa Nana nih?” Nana bertanya kepada Tan Sri Zaki Abdullah. Nana merupakan anak yatim piatu. Ibu bapanya turut merupakan rakan seperjuangan Tan Sri Zaki Abdullah. Tan Sri Zaki menyayangi Nana bagaikan anak gadis sendiri. Ibu bapa Nana telah meninggal dalam sebuah kemalangan yang dahsyat semenjak Nana berusia sembilan tahun.

“Hmm.. Nana.. awak suka Fareez tak?” tanya Tan Sri Zaki. Nana tersedak. Pertanyaan itu tepat mengenai batang hidungnya. Selama ini, dia hanya menganggap Fareez sebagai abangnya. Namun, benih cinta semakin bercambah dari sehari ke sehari.

“Uncle.. kalau saya suka Fareez.. Fareez tak suka saya pun.. tak boleh jadi kan?” Tan Sri Zaki tersenyum. Begitulah sikap Nana. Sanggup berkorban demi kepentingan orang lain. Kini, dia amat pasti akan perasaan Nana terhadap anak terunanya itu.

“Uncle bercadang nak jodohkan Fareez dengan Nana..” Pernyataan Tan Sri Zaki itu sedikit pun tidak menggembirakan Nana.

“Uncle, janganlah. Nana amat pasti, Fareez tak suka Nana. Dia suka akan seseorang.” Kening Tan Sri Zaki terangkat.

“Macam mana pulak nih?” Tan Sri Zaki bertanya.

“Uncle, hari tu Nana telefon Fareez. Bukan dia yang angkat. Seorang gadis yang angkat kot kalau tak silap Nana. Pas tu Fareez amat risau akan gadis itu. Kerana gadis itu cemburu sebab Nana sengaja guna perkataan “Sayang”!” terang Nana tentang kejadian tempoh hari. Ketawa Tan Sri Zaki meledak.

“Ya ke?” Tan Sri Zaki tidak sabar untuk mengetahui siapakah gerangan si gadis itu. Kuat cemburu betul.

“Kuat cemburu pun tak pe lah uncle. Boleh lah menyerlahkan ‘kesabaran’ Fareez kan?” gurau Nana. Tan Sri Zaki ketawa. Fareez kan panas baran? Ketawa kedua-dua anak-beranak angkat itu meledak kuat.

p/s: hayatilah episod ini.. maafkan jc jika episod ini terlalu pendek..


~jc~

0 comments: